Τα Τερατάκια αυτά τα Μικρά τα Μεγάλα…

Με τα παιδιά τόσο στο Σπίτι όσο και στο σχολείο παίζουμε συχνά αυτό το παιχνίδι με τα Τερατάκια. Την ιδέα την έκλεψα κάποιο καλοκαίρι που κάναμε θερινά μαθήματα στη σχολή, όταν η καθηγήτριά μου κι εγώ κάναμε μία συζήτηση περί Τεράτων στις ζωές μας στο μάθημα της Θεραπείας μέσω της Αφηγηματολογίας..

Έκτοτε κάθε φορά που νιώθω ένα αρνητικό συναίσθημα να με κατακλύζει, αναλύω τι ήταν αυτό που μας οδήγησε σε αυτό εδώ το Τερατάκι… και το χρησιμοποιώ πολύ μέσα στην τάξη, ειδικά με τα παιδιά που πανικοβάλλονται με τις γραπτές εξετάσεις.

Εκείνη τη φορά εξετάσαμε το Άγχος ενός συμφοιτητή, το οποίο είχε γίνει δεύτερη φύση του. Εισχωρούσε καθημερινά κάτω από το πετσί του και δημιουργούσε προβλήματα σε όλους τους τομείς.

–>Το πρώτο βήμα λοιπόν είναι να δώσεις ένα όνομα στο συναίσθημα.

1. Άγχος

–>Στη συνέχεια ο συμφοιτητής καλέσθηκε να γράψει πότε νιώθει άγχος -να εντοπίσει δηλαδή τις περιστάσεις- πώς αυτό επιδρά πάνω στο σώμα του, πώς επιδρά στο μυαλό και τον ψυχισμό του, πώς αυτό επιδρά πάνω στις σχέσεις του με άλλους ανθρώπους, πώς επιδρά σε άλλους τομείς. Του δώσαμε το ελεύθερο να κάνει όσες στήλες ήθελε.

2. Η επίδραση του Άγχους στη ζωή μου

Νιώθω Άγχος όταν… πλησιάζει μία προθεσμία για εργασία στη σχολή. Όταν πλησιάζει η εξεταστική. Όταν ακούω για βαθμολογίες. Όταν αργώ να ξυπνήσω το πρωί και τρέχω να φθάσω στη σχολή. Όταν νιώθω ότι δεν έχω προθεσμίες. Όταν κάποιος κάνει συχνές αναφορές σε χρονικά πλαίσια και προθεσμίες. Όταν κοιτάζω το ημερολόγιό μου στον τοίχο. Νιώθω Άγχος κάθε πρωί που ελέγχω τα δρομολόγια των τραίνων. Νιώθω άγχος κάθε φορά που βλέπω τoν σωρό των βιβλίων στο γραφείο μου.
Το Άγχος επιδρά στο σώμα μου… και παραλύει τα πόδια μου. Ανακατεύει το στομάχι μου. Μου κόβει την όρεξη. Με καθηλώνει στην καρέκλα. Πολύ συχνά το Άγχος μου προκαλεί πονοκέφαλο. Άλλες φορές με κρατά ξύπνιο τα βράδια έως τα ξημερώματα. Τα περισσότερα βράδια για την ακρίβεια. Τα πρωινά πάντα ξυπνώ αργά, πάντα βιάζομαι να αναπληρώσω τις ώρες που έχασα. Είναι ένας βιαστικός κι αγχώδης κύκλος. Τα βράδια νιώθω κουρασμένος – πέφτω στο κρεβάτι και δεν έχω κάνει απολύτως τίποτα όλη μέρα.
Το Άγχος επιδρά στο μυαλό και τον ψυχισμό μου… και με κάνει να πανικοβάλλομαι. Με κάνει να δρω απερίσκεπτα και μονολιθικά, επειδή επικρατεί σε κάθε σκέψη μου. Μονοπωλεί το ενδιαφέρον μου. Μου δένει τα χέρια. Δεν μου επιτρέπει να έχω εναλλακτικές. Πολλές φορές το Άγχος είναι τέτοιου βαθμού που διαστρεβλώνει την πραγματικότητα – το παραμικρό στη ζωή μου με αγχώνει. Το παραμικρό -όπως μία απρογραμμάτιστη έξοδος με την παρέα, το άγχος στα πρόσωπα των άλλων, το να μου ζητηθεί να αφιερώσω περισσότερο χρόνο σε κάποιον φίλο- είναι ικανό να με κάνει να καταρρεύσω.
Το Άγχος επιδρά αρνητικά στις διαπροσωπικές μου σχέσεις επειδή… με οδηγεί σε ξεσπάσματα σε αγαπημένα μου πρόσωπα. Με απομακρύνει από τους φίλους μου καθώς πολλές φορές κάθομαι κλεισμένος στο δωμάτιό μου μόνος – κοιτόντας την οθόνη του υπολογιστή, χωρίς να μπορώ να γράψω, και μη θέλοντας να βγω έξω με την παρέα μου. Οδηγεί σε διαμάχες, διαπληκτισμούς και θυσίες.
Το Άγχος επιδρά αρνητικά στη φοιτητική μου ζωή επειδή… αφήνω τις εργασίες πάντα για την τελευταία στιγμή, ακόμη κι αν έχω το έγγραφο ανοιχτό εβδομάδες στην οθόνη του υπολογιστή μου. Είναι πάντα παρόν – νιώθω ότι δεν φεύγει επειδή δεν θέλει να φύγει. Έχει αντίκτυπο στους βαθμούς μου, στις σχέσεις μου με τους καθηγητές μου και στο πώς βλέπω τον εαυτό μου ως σπουδαστή. Πραγματικά ανίκανο επειδή δεν καταθέτω ποτέ τις εργασίες μου εντός της προθεσμίας. Έπειτα όλοι αρχίζουν να με αντιμετωπίζουν σαν ανίκανο.

–> Το επόμενο βήμα είναι να εντοπισθούν τα δυνατά σημεία, οι λειτουργικές τεχνικές, οι περιπτώσεις όπου το Τερατάκι, στην περίπτωσή μας το Άγχος, είχε καταπολεμηθεί αποτελεσματικά.

Είναι δύσκολο να πετάξεις όταν κάτι σε κρατά κάτω…

3. Περιπτώσεις που ΝΙΚΗΣΑ το Άγχος

Θυμάμαι όταν… κάποτε ο γυμναστής στο Λύκειο είχε προτείνει να βγαίνω από το σπίτι και να κάνω δέκα φορές το γύρο του τετραγώνου κάθε φορά που ένιωθα το Άγχος να με καθηλώνει. Όταν το δοκίμασα παρατήρησα ότι εκτόνωνα τη σωματική μου ενέργεια κι ύστερα ένιωθα πολύ πιο χαλαρός.
Θυμάμαι όταν… σε κάποιες εξεταστικές διάβαζα τα Σαβ/κα μαζί με ένα φίλο μου. Είχα τη δυνατότητα να τον παρακινώ και να με παρακινεί. Η ύλη έβγαινε πιο γρήγορα, κρατούσαμε ο ένας τον άλλο σε εγρήγορση και οι επαναλήψεις από κοινού είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στα μαθήματα αυτά είχα πάρει πολύ καλό βαθμό, ήμουν λιγότερο αγχωμένος και περισσότερο συγκεντρωμένος.
Θυμάμαι… πόσο πιο γαλήνια νιώθω κάθε φορά αφού το έχω συζητήσει με τον άνθρωπό μου, που δείχνει πολλή κατανόηση. Όταν με παίρνει αγκαλιά, το Άγχος εξαφανίζεται. Νιώθω ανακούφιση και παρηγοριά. Γεμίζω τις μπαταρίες μου. Νιώθω πως το Άχγος με εγκαταλείπει, γιατί το εγκαταλείπω κι εγώ. Δεν χρειάζεται πλέον να το φοβάμαι επειδή είμαι δυνατός και είμαι δυνατός επειδή ακριβώς έχω ανθρώπους που με στηρίζουν και με αγαπούν. Που βλέπουν πέρα από το Άγχος…
Όταν… γράφω το πρόγραμμά μου στην ατζέντα μου και το ακολουθώ όσο πιο πιστά μπορώ κατά την περίοδο της εξεταστικής με βοηθά να είμαι πιο συγκεντρωμένος. Δεν δουλεύει πάντα, αλλά έχει δουλέψει πολλές φορές. Αξίζει να το προσπαθήσω ξανά. Να δοκιμάσω.
Όταν… γράφω τους στόχους μου σε ένα χαρτί και το έχω κάπου στο γραφείο μου, με βοηθά να μη χάνω το δρόμο μου. Έχω κάτι να μου θυμίζει από που ξεκίνησα και που ζητώ να επιστρέψω. Μου υπενθυμίζει τι προσπαθεί να μου στερήσει το Άγχος. Δεν θα το αφήσω!

–> Ο σκοπός αυτών των ασκήσεων είναι να εντοπίσουμε το Πρόβλημα, να δούμε πώς μας ακινητοποιεί, τι αντίκτυπο έχει στις ζωές μας και να βρούμε λειτουργικούς τρόπους αντιμετώπισής του που ήδη υπάρχουν στη ζωή μας. Με λίγα λόγια να κάνουμε περισσότερο και καλύτερα αυτό που ήδη ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα!

Η τεχνική αυτή καθιστά το Πρόβλημα ως Πρόβλημα κι όχι τον Άνθρωπο που το βιώνει ως Πρόβλημα.

Τα Τερατάκια αυτά τα Μικρά τα Μεγάλα.. που μας πάνε πάντα δυο βήματα πίσω μα συνάμα και δέκα μπροστά.. επειδή πάντα κάτι μαθαίνουμε από τις φοβίες μας, τα αδύνατά μας σημεία και τον Εαυτό μας. Τα Τερατάκια αυτά τα Μικρά τα Μεγάλα και τα δεκάδες κλεμμένα αύριο μας – οι μικρές μεγάλες μας στιγμές που θυσιάστηκαν στ’όνομά τους.

Κέρδισέ τες πίσω!

Μπορείς!

Αν λοιπόν υπάρχει ένα Τερατάκι που σε ταλανίζει, κάνε μια ανάρτηση με τα 3 αυτά βήματα στο ιστολόγιό σου και γράψε για το πώς το Τερατάκι και η τεχνική αυτή μπορούν να σε βοηθήσουν. Στη συνέχεια πέρασε κι άφησε τον σύνδεσμο της ανάρτησής σου στα σχόλια μας εδώ. Αφού τελείωσε ο κύκλος με τις Ιστορίες του Καφενέ, καιρός να περάσουμε στη δράση και τη διάδραση.  

10 thoughts on “Τα Τερατάκια αυτά τα Μικρά τα Μεγάλα…

  1. Εγώ λέω να μην γράψω, γιατί θα σας κομπλάρω έτσι όπως θα γράφω ατελείωτα. 😛

    Σοβαρά τώρα: πόσο χαίρομαι να σε διαβάζω, βρε Δεσποινιώ μου, π ό σ ο. Πάντα έχεις να πεις κάτι ενδιαφέρον και ουσιώδες. Πολύ σε καμαρώνω.

    Καλή Ανάσταση & Καλό Πάσχα, ματάκια μου.
    Με υγεία και πολλή πολλή αγάπη.

  2. Γειά από Ισπανία!!!
    Σήμερα πρώλαβα να διαβάζω το σχόλιο σου!

    Ευχαριστώ που ήρθες. Θα σε παρακολύθώ από τώρα, μ’αρεσει αυτό που γράφεις.

    Φιλάκια και ένα νόστιμο καφέ!

  3. Με καλή ανά-ταση και καλή Ανά-σταση Αγριμάκι δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε! 😉

    Μετά από πολλά πολλά χρόνια, προσωπικής παρατήρησης του άγχους, ανακάλυψα πως ο φόβος-άγχος-ανησυχία, είναι σκέψη, είναι δηλαδή μέσα στο κεφάλι μας! 😉
    Αν ξαναδιάβασει κανείς όλο αυτό το εξαιρετικό κείμενο, θα δει πολλά ΟΤΑΝ!!!
    Η ΣΚΕΨΗ για το τι ΘΑ συμβεί ΟΤΑΝ ή ΑΝ, φέρνει άγχος-φόβο για το μετά, και αυτό είναι που περνά στο σώμα, με ταχυκαρδίες, πονοκεφάλους, με σφίξιμο στο στομάχι κλπ κλπ!
    Έτσι μόλις δει κανείς τον μηχανισμό της σκέψης και αυτό γίνεται μόνο αν είναι ΠΑΡΟΝ, μετριάζεται και τελειώνει και ο φόβος-άγχος! 😉
    Πρέπει να μιλάμε με τους αγαπημένους μας φίλους για τα άγχη μας, τα προβλήματα μας, για το τι φοβόμαστε, είναι ο μόνος τρόπος να εξορκίσουμε τα τερατάκια-σκέψεις!

    ΑΦιλάκια και μέσα απ΄τη καρδιά μου εύχομαι, να έχεις το Πάσχα που επιθυμεί η καρδιά σου! ❤

  4. Αγριμάκι μου μπράβο για την εξαιρετική σου έρευνα και ανάρτηση. Αν καταφέρναμε να διαχειριστούμε με τις τεχνικές που περιγράφεις το άγχος μας, τότε θα γλυτώναμε και από ψυχαναγκασμούς και ψυχοσωματικά νοσήματα. Όλα από το μυαλό μας ξεκινούν και στο σώμα μας καταλήγουν. Σου στέλνω την αγάπη μου και τις ολόθερμες ευχές μου για Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα! Να περάσεις όμορφες στιγμές, με αγάπη και γαλήνη!
    Φιλιά πολλά ♥

  5. Ψυχή μου πέρασα να αφήσω τις ευχές μου και θα ξανέρθω όταν έχω χρόνο. Θέλει μελέτη η ανάρτηση!
    Καλή Ανάσταση να έχετε εκεί στα ξένα!
    Καλά να περάσεις με όσους αγαπάς! :)))
    Τα φιλιά μου μωρό μου ♥

  6. Πολύ όμορφη και σημαντική ανάρτηση Αγριμάκι μου!
    Χρόνια Πολλά σου εύχομαι με υγεία, αγάπη και κάθε ευτυχία! Εύχομαι να καταφέρουμε όλοι μας να καταπολεμήσουμε τα τερατάκια μας! Πάντως και το δικό μου, το άγχος είναι…
    Πολλά φιλιά, Χριστός Ανέστη!

  7. Αν το τερατάκι δυσκολεύεται να… εκτεθεί; Προτιμά να κρύβεται, να μιλάει με τον εαυτό του, να είναι μόνο; Ή αν είναι μπερδεμένο και δεν ξέρει τι του φταίει; Χμμ γι αυτό ακριβώς είναι ωραία ιδέα αυτό που διάβασα. Γιατί ξεδιπλώνοντας τα γιατί και τα πως, σίγουρα θα βρεθεί μια άκρη.
    Δεσπινιώ μου ευχαριστώ πολύ! θα ξεκινήσω ένα ημερολόγιο με τα τερατάκια μου 🙂

    Χρόνια πολλά!
    Σε γλυκοφιλώ!

Από τση Κρήτης το μπαξέ να μου πέψετε ένα μπόλι, να κάμω επά στη ξενιθιά ολάνθιστο περβόλι!

