Παιδική παραμέληση και πένθος

Τα παραμελημένα παιδιά πενθούν, όπως όλοι μας. Πολλά από αυτά σε ορφανοτροφεία, κέντρα και στέγες ανηλίκων. Άλλα μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Ο θρήνος και το πένθος τους όμως δεν αναγνωρίζεται ως κάτι το φυσιολογικό. Το αντιλήφθηκα από την πρώτη μέρα στη δική μας στέγη.

Ενάμιση χρόνο μετά, με ελάχιστες βραδιές εκτός υπηρεσίας, το βλέπω παντού γύρω μου.

Σε παραμελημένα αλλά πλέον ενήλικα «παιδιά» τα οποία πενθούν, επίσης, όπως όλοι εμείς οι υπόλοιποι.. Σ’εγκλωβισμένους -μέσα σε σχέσεις αναπόδραστες κι αβέβαιες- ενήλικες, που οδηγούνται σε περισσότερα συναισθηματικά/πνευματικά τέλματα κι έλη.

Τα παιδιά αυτά δεν έχουν γνωρίσει την αγάπη των γονιών τους και δεν μπορούν να αντιληφθούν τι σημαίνει ν’αγαπιούνται και ν’αγαπούν (Παπαδάκη-Μιχαηλίδη, 2006). Πολλά μικρά Τερατάκια φωλιάζουν στις καρδιές και το μυαλό τους.

λοβ

               «Εδώ δεν με αγάπησαν οι γονείς μου, θα με αγαπήσει ποτέ κάποιος ξένος;»            «Δε θα βρω ποτέ την πραγματική αγάπη»

                                                    «Δεν είμαι άξιος ν’αγαπηθώ»                                                                                                       «Δεν με αγαπά κανείς»                                                     «Δεν αξίζω»

Αυτά τα Τερατάκια, οι μικροί Ιεροί Τρόμοι -όπως η Απόγνωση, ο Φόβος, η Χαμηλή Αυτοπεποίθηση, ο Πόνος, η Εγκατάλειψη, το Πένθος και ο Θρήνος για τις χαμένες στιγμές αγάπης και γαλήνης με τους γονείς- γονατίζουν πολλές φορές τον ενήλικα. Τον κάνουν να αποζητεί την ευτυχία σε σχέσεις εφήμερες ή μονόπλευρες, άλλοτε υπερβολικά «ανοιχτό» από την αρχή κι άλλοτε υπερβολικά επιφυλακτικό με τους ανθρώπους γύρω του (Howe, 2005).

Συνήθως συνάπτουν σχέσεις με άτομα εξίσου απορριπτικά, όπως ακριβώς υπήρξαν και οι γονείς τους (Parks, Hinde-Stenenson, & Marris, 1991) . Γονείς οι οποίοι πολλές φορές ΔΕΝ μπορούσαν να πράξουν αλλιώς, προερχόμενοι και οι ίδιοι από περιβάλλοντα ενδοοϊκογενειακής βίας, ανέχειας ή εξαρτήσεων.

Οι πενθούντες λοιπόν ενήλικες έχουν στερηθεί αυτήν ακριβώς την ιδιότητά τους – να θρηνήσουν τον χαμό αγαπημένων μελών και να καταφέρουν να γιατροπορευτούν μέσα από πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις όπου υπάρχει αμοιβαία, ανιδιοτελής αγάπη (Golding, 2008, Geldard, Yin, & Geldard, 2013). Ο θρήνος αυτός, που έχει αντίκτυπο σε όλες τις πτυχές των ενηλίκων αυτών, δεν αναγνωρίζεται στο σύνολό του από το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας μας, κι ο ενήλικος που πενθεί λόγω παιδικής παραμέλησης περιθωριποιείται καθώς η συμπεριφορά του είναι «παράλογη» και «πρέπει επιτέλους να το ξεπεράσει».

Ο συναισθηματικός θάνατος της σχέσης ανάμεσα στους γονείς και το παιδί επιδρά στη χημεία του σώματος, τη συναισθηματική του ομοιόσταση και κάθε μελλοντική του σχέση (Hughes & Baylin, 2012).

Συνήθως τα ενήλικα αυτά παιδιά απομωνόνται σε μια προσπάθεια να «βρουν τον εαυτό τους» ξεχνόντας πως οι σχέσεις θεραπεύονται μέσα από τις σχέσεις… και το άγγιγμα! Πολύ συχνά όμως τολμούν. Τολμούν να δουν το φως που αχνοφέγγει αμυδρά πίσω από τις χαραμάδες..

love magic

Πηγές

Geldard, K., Foo Yin, R. & Geldard, D. (2013). Counselling Children: a practical introduction (4th ed.). London, GB: Sage Publications Ltd

 Golding, K. S. (2008). Nurturing attachments: supporting children who are fostered or adopted. London, UK: Jessica Kingsley Publishers

Howe, D. (2005). Child abuse and neglect: attachment, development and intervention. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan

Hughes, D. A., & Baylin, J. (2012). Brain-based parenting: the neuroscience of caregiving for healthy attachment. New York, USA: W.W. Norton & Company

Parks, C.M., Hinde-Stenenson, J. & Marris, P. (1991). Attachment across the life cycle. New York, NY: Routledge.

Παπαδάκη-Μιχαηλίδη, Ε. (2006). Ο δεσμός της αγάπης: στοιχεία της ψυχοσυναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης του παιδιού μέσα από τη νεοψυχοαναλυτική σκέψη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα

23 thoughts on “Παιδική παραμέληση και πένθος

    • Αγριμάκι μου μισοπατριωτάκι μου απόλυτα συμφωνώ με όσα έγραψες γιατί όλοι έχουμε συναντήσει και παιδιά και ενήλικες που απορρίφθηκαν από γονείς και κυρίως τη μαμά.. Μέσα στη δική μου οικογένεια το έζησα με τον αδελφό του πατέρα μου από άλλη μάνα που δεν τον αποδέχθηκε κανένας παρά μόνο ο μπαμπάς μου και εγώ !!! Την λέξη ΄΄πατέρα΄΄ δεν την είπε ποτέ γιατί δεν τον είχε και όμως πεθαίνοντας στα 65 του χρόνια ήταν η τελευταία λέξη που είπε.
      Συγκλονιστικό θέμα και σε φιλώ γλυκά , μα πολύ γλυκά..

      • Δυστυχώς, το μακροχρόνιο πένθος ατόμων που έχουν ζήσει χρόνια παιδικής παραμέλησης -κι όχι απαραίτητα ΚΑΙ κακοποίησης- δεν είναι ευρέως γνωστό και δεν αναγνωρίζεται από τις οικογένειες και το περιβάλλον των ατόμων αυτών. Κάτι το οποίο τα οδηγεί στην περαιτέρω απομάκρυνση και περιθωριοποίησή τους.

  1. Τελειο για μια ακομη φορα…Κια ποσο δυαντος πρπει να εισαι για να αντεξεις ολα αυτα τα μικρα-μεγαλα τερατακια….Φιλια Αγριμιω μου!!
    Σε περιμενουμε Ελλαδα….

    • Θέλει απίστευτη δύναμη και λίγοι τα καταφέρνουν μόνοι τους. Για αυτό καλό είναι να τα βγάζουμε απ’τη ντουλάπα αυτά τα μικρά-μεγάλα τερατάκια και να τα συζητάμε. Κι εγώ ανυπομονώ να σας δω! Φιλί γλυκό

  2. Διαβάζοντας σκεφτόμουν πόσα τέτοια παιδιά υπάρχουν στον πλανήτη…
    Πόσοι μεγάλοι υπήρξαμε αυτά τα παιδιά….
    Πόσος πόνος……

    Φιλάκια πολλά αγριμάκι μου από την πατρίδα:))!

    • Ναι, Σοφάκι μου, υπάρχουν πολλοί τέτοιοι μεγάλοι ανάμεσά μας.. πολλά παιδιά που ποτέ δεν έλαβαν αγάπη απ’την οικογένειά τους.. το διακρίνεις στο βλέμμα τους. Φιλί γλυκό κι από εμένα

  3. Πονάει πολύ αυτό το θέμα, αλλά καλά έκανες και μας το εκλογίκευσες και το παρουσίασες στην πραγματική του διάσταση. Όλοι ξέρουμε πως πίσω από μια διαταραγμένη προσωπικότητα, κρύβεται ένας άνθρωπος με χαμηλή αυτοεκτίμηση που έχει βιώσει την απόρριψη. Με τις γνωστές συνέπειες. Αυτοκτονίες ή εγκλήματα.
    Καλή δύναμη Αγριμάκι μου!

    • Έτσι, ακριβώς, Κανελλιώ. Η απόρριψη οδηγεί σε λάθος μονοπάτια… για αυτό και η θεραπεία στα σωφρονιστικά ιδρύματα είναι πολύ σημαντική. Κανείς δεν αναλογίζεται τις ευθύνες που φέρει το κράτος όταν αποφυλακίζονται οι κρατούμενοι… Καλή δύναμη και σ’εσένα, κορίτσι μου!

  4. Πονάει πολύ και δεν μπορώ να το διαχειριστώ όλο αυτό Αγριμιώ μου!
    Πρεπει να είμαστε δίπλα σε αυτούς τους ανθρώπους και να αφήνουμε το μυαλό μας να κάνει και μια δεύτερη σκέψη όταν είμαστε απέναντί τους.
    Να μην κατηγορούμε χωρίς να σκεφτόμαστε και να μην κρίνουμε!
    Καλή δύναμη πολλά φιλιά!

    • Αυτή η ανιδιοτελής υποστήριξη άνευ αρνητικής κριτικής είναι που θα τους βοηθήσει ν’απλώσουν τα φτερά τους, όπως πολύ σωστά έγραψες, Έλενά μου. Καλή δύναμη!

  5. εξαιρετικό κοριτσάκι μου. Μια βαθιά μελαγχολία διακρίνεται πίσω από τις ορθές προσεγγίσεις..
    Δεν αναφέρεις πουθενά -μάλλον από ταπεινοφροσύνη- πόσο σημαντικός είναι ο δικός σας ρόλος και πώς τα παιδιά εισπράτουν την αγάπη σας κ σεις την ενέργειά τους!

    φιλιά από πατρίδα!!

  6. Γλυκό μου Αγριμάκι μου με συγκίνησες… Έπιασες ένα θέμα που με αγγίζει πραγματικά πάρα πολύ! Έχω ζήσει με υιοθετημένο άτομο και έχω δει πόσο καλό έκαναν αυτοί οι γονείς σε αυτό το παιδί που το πήραν και το μεγάλωσαν με αγάπη πάνω απ όλα!
    Μακάρι κανένα παιδί να μην είναι μόνο του και όλα αυτά τα ορφανά παιδιά να βρούν γρήγορα την οικογένεια που τους αξίζει!
    Πολλά φιλιά!

    • Επιεδή λοιπόν το έχεις ζήσει από πρώτο χέρι ξέρεις πως είναι, Κατερίνα μου. Χαίρομαι που κατάθεσες το προσωπικό σου βίωμα εδώ. Φιλί γλυκό!

  7. Πέρασα να σου στείλω πολλές ευχές για Καλό και ολόλαμπρο Πάσχα και Καλή Ανάσταση όπως τη νιώθεις Αγριμάκι μου
    Τα φιλιά μου της αγάπης

    • Αμ, περίμενες κι εσύ πως θ’απαντούσα εγώ στην ώρα μου; Χαχαχα. Δε σας σνομπάρω, φίλες/οι, απλά δεν απαντώ λόγω έλλειψης χρόνου. Ευχαριστώ πολύ, φιλιά αγάπης κι από εμένα, ε; 🙂

Από τση Κρήτης το μπαξέ να μου πέψετε ένα μπόλι, να κάμω επά στη ξενιθιά ολάνθιστο περβόλι!

